Semba Bay - Reisverslag uit Nkhotakota, Malawi van Frans Visser - WaarBenJij.nu Semba Bay - Reisverslag uit Nkhotakota, Malawi van Frans Visser - WaarBenJij.nu

Semba Bay

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

03 Oktober 2012 | Malawi, Nkhotakota

Vandaag een rustdag in Semba Bay, in de Livingstonia Lodge, een luxueuse lodge pal aan het Lake Malawi gelegen.
Vanochtend waren alle motoren al gewassen door het hotelpersoneel, die we daarvoor een flinke fooi hebben gegeven.
Verder heb ik een zestal kleine, ebbenhouten sleutelhangers laten maken met de namen van de eigenaren erin gegutst en een Afrikaans dier naar keuze. Fantastisch om te zien hou ze dat doen en met welk eigen gemaakt gereedschap ze gutsen, boren, polijsten, etc. Met een van de jongens geregeld dat we met z'n vieren een dorpstour krijgen, waarbij we door zo'n typisch vissersdorp struinen en uitleg krijgen van een local Dat bleek een unieke ervaring te zijn, waarbij we in ruil voor een gift aan het dorp zeer gastvrij werden ontvangen en we voortdurend drie of meer kinderen aan de hand hadden. Ongelooflijk hoe het strandleven zich daar afspeelt.Met vele vissersbootjes, variërend van een flinke sloep met buitenboordmotor tot uitgeholde boomstammen. Ze vissen er vooral s'nachts met olielampen waarop de vissen afkomen die ze dan met netten vangen. Ook vindt er een levendig verkeer plaats met oude boten die vol met vracht en passagiers worden (over)laden en naar Mozambique het meer oversteken.. Dan begrijp je plotseling waarom er in Afrika van die verschrikkelijke veerbootongelukken plaatsvinden. De gevangen vis wordt te drogen gelegd in de zon op grote rekken en die zijn een aantrekkelijke kost voor vele vliegen. Na een dag drogen in de hete zon wordt de vis getransporteerd naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Chambo is het nationale visgerecht dat we inmiddels al twee keer gegeten hebben en best lekker was, maar na het zien van al die vliegen tijdens het drogen, denk ik dat ik vanavond toch maar wat anders bestel.
In het dorp weer veel piepkliene zaakjes die van allerlei kleine dingen verkopen, maar ook een groente en fruitmarkt en meel en bonen die te koop zijn en vooral bakolie uit pinda's of zonnebloemen die in piepkleine zakjes verkocht worden. En melkpoeder in suikerzakjesformaat die ze gebruiken om melk van te bereiden. Omdat de kinderen kilometers met ons mee liepen, hebben we op het laatst maar 50 balpennen en wat snoep bij een winkeltje gekocht om uit te delen. Al die kopjes zien er even ontwapenend uit, waarbij het geen uitzondering is dat een 6 jaar oud jongetje zijn kleinere broertje of zusjes op de arm of rug meesjouwt. Mooie foto'sgemaakt van groepen mensen, maar je moet het wel even vragen. Sommige mensen willen het niet, anderen hebben er geen moeite mee dat je foto's van ze neemt. Op het laatst ieder van ons op een fietstaxi gestapt, achterop een Indiase fiets en zo zijn we naar ons hotel teruggebracht, waar we nog lang met onze gids hebben nagepraat en uniek veel dingen over het leven in zo'n dorp twet zijn gekomenmen.
Tenslotte s'middags nog naar een eilandje gevaren waar ik de Malawicycliden van nabij gezien heb. Mooie snorkeltocht, maar dit keer zonder begeleiding.
Morgen gaat het via een omleiding door de bergen naar Lilongwe en dan naar de Zambiaanse grens. Die grensovergang staat niet al te goed bekend,maar we hebben ons hotel geboekt aan de Zambiaanse kant, dus willen we slapen dan moeten we dat varkentje nog even wassen voor het donker wordt. Benzinesituatie zou richting Zambia beter moeten worden, zo is ons verzekerd. We zullen zien. In ieder geval heb ik vandaag ook m'n e-mails van de laatste dagen kunnen beantwoorden en heb met Ine gebeld,dieik best wel begin te missen.

• 03 Oktober 2012 - 19:50

Jan Jongsma:

Hi Frans, leuk die verhalen allemaal te lezen. Best wel een beetje jalours op jullie avontuur. Je realiseert je ook zo erg de relativiteit van alles en dat wij ons hier soms zo druk maken over al die onbenulligheden. Geniet van de tocht, hou em recht en kom vooral heelhuids terug.
    Gr Jan

Tags: Semba Bay