Van Hoachanas naar Springbok (Zuid Afrika) - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Frans Visser - WaarBenJij.nu Van Hoachanas naar Springbok (Zuid Afrika) - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Frans Visser - WaarBenJij.nu

Van Hoachanas naar Springbok (Zuid Afrika)

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

18 Oktober 2012 | Namibië, Mariental

Vandaag in Springbok Zuid Afrika, 100 km van deZuidelijke grens met Namibie, aangekomen, waar we om 10 uur 'avonds plotseling internetverbinding blijken te hebben.
Nog even over de Bitterwasser Lodge van twee dagen geleden. Om het toch nog de moeite waard te maken, hebben we tegen zonsondergang een game drive georganiseerd in de woestijn juist buiten de lodge. Bij woestijn stellen we ons vaakachtig contrast met de lichtgekleurde achtergrond geeft. grote zandbakken voor, maar hier is de woestijn begroeid met grassen en bomen. Doordat de verdamping van water er zo groot is spreken we van een woestijn. Het is verbazingwekkend hoeveel dieren er in deze woestijn leven.In bijna elke struik hing wel een enorm nest van spinnen, vaak wel 30 cm groot. Als de spinnen net zo groot zijn als de nesten , moeten we ons serius zorgen maken. Het was goed te zien dat de lente in aantocht was, want bijna alle struiken begonnen knopjes en uitlopers te tonen. Ook een bijzondere boom gezien, waarvan de kruin helemaal dichtgebouwd was met nesidelijke rten van wevervogels. in totaal 9800 vogels hadden er allemaal eeen eigen nest onder een dak van twijgjes. In de boom bleken ook nog nesten van gevaarlijke wespen aanwezig en plotseling kwam er een grote uil die er ook nog maar een nest bijgeplakt had. In deze woestijn komen ook veel rode duinen voor, wat een prachtig contrast met de lichte achtergrond geeft. Veel foto's gemaakt van de werkelijk prachtige zonsondergang die de hele oostelijke hemel rood en geel kleurde. Tenslotte hebben we op de top van zo'n duin nog met champagne getoast op dit prachtige schouwspel. s'Avonds trad in de lodge nog eenl lokale dans- en zanggroep op .
De volgende dag moest meer dan 650 km worden afgelegd naar het Zuiden van Namibie. Veel off the road, maar niet al te moeilijk. Tenslotte kwamen we uit in Ai-Ais, bij de Fish River Canyon, een geweldig schouwspel. De Fish River heeft hier in miljoenen jaren een canyon geslepen die in de buurt komt van de grand Canyon in de USA. Om 6 uurs'ochtends zat ik op de moto en om 5 uur s'avonds reed ik na de laatste 50 km weer off road gereden te hebben onze lodge binnen. Ik verwachte aan het eind van deze weg een dorp of zo aan te treffen, maar daar was slechts de lodge, weliswaar een prachtige in een Oase binnen het Fish River Canyon Park, maar dat betekende de volgende dag ook weer de hele weg terug.
Deze dag zijn we door Zuidelijk Namibie gekomen met een prachtig landschap van bergen en Oases van groen, waar de oranjerivier de wijngaarden van water voorziet. Het was een gemakkelijke rijdag met ongeveer 260 km afstand.
Springbok is een klein stadje, maar wel van alle gemakken voorzien, voor het erste sinds weken zien we weer een stadje met " normale" voorzieningen.

• 19 Oktober 2012 - 05:02

Christ Van Liempd:

Lees met heimwee je verslagen.
    Ben met ons Veghels reisgezelschap (18 man) in Cappadocië, Turkije.
    Reden gisteren in een comfortabele bus van Göreme naar Konya.
    Twee jaar geleden reed ik dezelfde route maar dan omgekeerd, op de motor, op weg naar Nepal.
    Vandaar die heimwee. Mooie verslagen, ik blijf ze lezen.
    Groet uit Konya.

• 19 Oktober 2012 - 10:07

Peter Van Ek:

Hallo die Frans,
    Geweldig man! We leven allemaal mee met je mooie reisverslagen ,wat een enorme aanwinst is
    internet op deze manier, blijkbaar overal redelijk beschikbaar en dan blijven de followers behoorlijk op de hoogte. Vergeet vooral niet te genieten van alle moois wat Afrika te bieden heeft, dan is het hier bij ons in de Liemers maar wat karig gesteld met zo af en toe een dooie egel langs de kant van de weg.
    Als je thuis komt moet je maar eens het ned. tijdschrift "Het Motorr Rijwie" nummer 120 te pakken zien te krijgen l Een behoorlijk mooie reportage van mij met de Alfa Romeo zijspan, mogelijk kan Ine het exemplaar
    te pakken zien te krijgen voor dat het mogelijk uitverkocht is.
    Groeten uit een nat en koud Mederland en kom straks behouden aan in Cape Town.
    Met veel ASOM-vrienden (op de club hebben we een laptop) pluizen Vrijdags je route vaak nog even na)
    Peter van Ek