High Andes Tour: Iquique - Reisverslag uit Iquique, Chili van Frans Visser - WaarBenJij.nu High Andes Tour: Iquique - Reisverslag uit Iquique, Chili van Frans Visser - WaarBenJij.nu

High Andes Tour: Iquique

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

25 Mei 2014 | Chili, Iquique

Na de avond heerlijk, maar duur, gegeten te hebben aan een baai in Iquique, stonden we om 07:00 uur aan het vroege ontbijt om de lange tocht naar woestijn vakantie-oord San Pedro de Attacama te gaan maken. Maar helaas het had die nacht in San Pedro en op de Jama-pas gesneeuwd en de pas was gesloten. Besloten een dag langer in Iquique te blijven en de berichten over weersverwachting en vrijmaken van de pas die dag af te wachten. Ook besloten de van naar San Pedro vooruit te sturen, zodat die zich ter plaatse op de hoogte kon stellen van de situatie,
Tijdens de zaterdag dus maar wat in deze stad rond gekeken. We zijn in het plaatselijke museum geweest, hebben in de vissershaven heerlijk gelunched. Empanadas gevuld met garnalen, zoals ook de Chilenen doen, smaakten geweldig.De walrussen en pelikanen verdringen zich op de aanlegplaats om maar wat afval van het schoonmaken van de vis te pakken te krijgen. Ook hebben we nog een bezoek gebracht aan een reliplica van een Chileens oorlogsschip waarmee de Pacifische oorlog tussen Chili, Peru en Bolivia rond 1900 is uitgevochten en waarmee de huidige grenzen van die landen zijn bepaald. Al claimt Bolivia nog altijd de toegang tot een zeehaven.
Ook hebben we in een plaatselijke bar de Champions League finale gezien. Daarvoor is hier grote belangstelling en met fanatisme wordt dat gevolgd.
Ondanks dat het zaterdag was is het erg stil in de stad. We konden nergens stickers van Chili voor op de koffers krijgen. wel grote stickers van de Dakar ralley, die hier in Zuid Amerika met enthousiasme is omarmd en die voor het Afrikaanse continent verloren lijkt te gaan.
Om zeven uur s'avonds werd besloten de volgende dag toch naar San Pedro te gaan en daar het schoonmaken van de pas af te wachten. Echter er werd die nacht een kouwfront verwacht met opnieuw sneeuw. De andere opties om over de Andes te komen, liggen ofwel 500 km.zuidelijker, maar die pas is ook gesloten, ofwel 500 km noordelijker, maar dan moeten we weer via Bolivia en waarschijnlijk een flink stuk dirt road.
We wachten de berichten en beslissingen maar af, maar wel is duidelijk dat we ons in een netelige situatie bevinden, waarin planning en alternatieven goed op een rij gezet moeten worden. Voor de eerste keer wat olie bijgevuld (0,4 ltr.) en de bandenspanning wat aangepast. Verder doet de BMW het fantastisch!
s'Avonds licht gegeten { Japans} en vroeg naar bed gegaan, want het zou wel eens een zware dag kunnen worden.
Frans

  • 27 Mei 2014 - 18:55

    René Verbruggen:

    Hallo Frans. Ine stuurde me je mails/reisverslagen , fantastische trip die jullie maken.

    Hopelijk komen jullie zonder koude handen en voeten aan op jullie volgende reisdoel.
    gelukkig heeft bmw handvat verwarming , heb je wel nodig nu neem ik aan.

    Succes daar en de rest hoor ik nog wel. Good luck samen.

    gr René verbruggen

  • 29 Mei 2014 - 21:52

    Jan Jongsma:

    HI Frans,

    mooi je verhalen te lezen en op die manier een stukje avontuur mee te krijgen. doet me bijna denken aan iemand die ik onlangs sprak (werkt bij DFE) die vertelde dat zijn ouders in 1964 hun autootje in rotterdam op een vrachtschip zetten om bij het panama kanaal te worden afgezet om 3 maanden door Zuid Amerika te reizen en vervolgens op dezelfde manier weer terug te reizen naar Rotterdam. kon het me bijna niet voorstellen zoals jouw reis nu ook niet.
    geniet ervan en blijf voorzichtig rijden.
    groet Jan

  • 29 Mei 2014 - 21:52

    Jan Jongsma:

    HI Frans,

    mooi je verhalen te lezen en op die manier een stukje avontuur mee te krijgen. doet me bijna denken aan iemand die ik onlangs sprak (werkt bij DFE) die vertelde dat zijn ouders in 1964 hun autootje in rotterdam op een vrachtschip zetten om bij het panama kanaal te worden afgezet om 3 maanden door Zuid Amerika te reizen en vervolgens op dezelfde manier weer terug te reizen naar Rotterdam. kon het me bijna niet voorstellen zoals jouw reis nu ook niet.
    geniet ervan en blijf voorzichtig rijden.
    groet Jan

  • 30 Mei 2014 - 00:05

    Christ Van Liempd:

    Frans, voor mij inmiddels allemaal heel herkenbaar. Groet uit Ollantaytambo, Peru.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 38468

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 04 Juni 2014

High Andes Tour 2014

08 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

30 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

15 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

17 September 2012 - 25 Oktober 2012

Wat vooraf ging

Landen bezocht: