High Andes Tour: van Arica naar Oruru (Bolivia) - Reisverslag uit Arica, Chili van Frans Visser - WaarBenJij.nu High Andes Tour: van Arica naar Oruru (Bolivia) - Reisverslag uit Arica, Chili van Frans Visser - WaarBenJij.nu

High Andes Tour: van Arica naar Oruru (Bolivia)

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

31 Mei 2014 | Chili, Arica

Vandaag proberen we Oruru in Bolivia te bereiken, na een onbekende pas- en grensovergang op 4650 m. hoogte.
We starten vandaag vanuit een strandhotel in Arica, dus op zeeniveau. Na een 200 km. aanloop door een steeds hoger lopende weg, moesten we in het Chileense bergdorpje Putre, 4000 m. hoogte benzine zien te vinden, omdat de GS-en met een tank van 20 liter vervolgens in Bolivia zonder benzine zouden komen te staan. De plaatslijke kruidenier bleek ook benzine te verkopen. Voor iedere Gs werd 10 liter uit zijn jerrycans overgeheveld en we betaalden een forse prijs. Maar wel terecht als je ziet van hoever en over een hoe moeilijke weg de benzine daar moet komen. Daarna door wonderbaarlijk mooie landschappen, tussen sneeuwbedekte vulkanen door naar de grensovergang op 4700 meter hoogte. Een van de vulkanen had een lichte rookpluim boven zijn krater. Overigens niet het verstandigste om te doen: van zeeniveau naar 4700 m. binnen 3 uur. Iedereen had last van duizeligheid en hoofdpijn, ondanks de Diamox tabletten die we ingenomen hadden tegen hoogteziekte. Na twee uur administratie en het bezoeken van 6 loketten/functionarissen waren we klaar en moesten we naar Oruru zien te komen, waar we de vorige dag een hotel voor ons hadden weten te vinden in het centrum van deze drukke stad. Na om 7:00 uur vertrokken te zijn, een grensovergang te hebben genomen en ongeveer 550 km. gereden te hebben, kwamen we daar juist voor donker aan. Moe maar voldaan. De volgende dag zouden we door Bolivia naar het zuiden rijden en de grens met Argentinie nemen. Maar dat zou anders lopen!