Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Frans Visser - WaarBenJij.nu Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Frans Visser - WaarBenJij.nu

Nairobi

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 September 2012 | Kenia, Nairobi

Na een vertaging van 2,5 uur en een vlucht van ongeveer 9,5 uur rond 23:00 uur in Nairobi aangekomen met KLM. Sir Chales Blois, een 72 jarige Engelse ridder, en Steve Loveridge uit Pampa (USA,) zaten ook aan boord en hoorden tot de Afrika-reisgenoten. Airflow-motorpak en crosslaarzen aan en helm bij de handbagage en de twee tassen van de BMW koffers als ruimbagage, want meer plaats is er op de motor niet voor bagage, behalve een soft bag voor achterop, die ik samen met wat gereedschap en de kleine tanktas al met de motorhad meegestuurd. Ook een reserve cross-achterband werd aan de motor bevestigd. Per eerdere vlucht was de motor al vanuit Heatrow (UK) aangekomen in Nairobi en tot onze aangname verrassing hadden de mensen van GlobeBusters de meeste motoren al ingeklaard en stonden ze bij het hotel keurig opgesteld en permanent bewaakt op ons te wachten. Dat scheelde 3 dagen in ons programma, want je weet nooit wat voor inklaringsmoeilijkheden je in dit soort landen tegenkomt.
Nairobi, de hoofdstad van Kenia, ligt op flinke hoogte (ongeveer 1400 m)en daarom is het er minder heet. Tijdens ons verblijf was het er 25-30
graden. Het liep tegen het einde van de droge tijd en over een paar weken komt het natte seizoen eraan.
Het verkeer is er absoluut chaotisch met grote, voortdurende verkeersopstoppingen en een abobinabele luchtkwaliteit door alle rokende diesels. Alle openbaar vervooer gebeurt met busjes en die staan op vele punten langs de straat met de bestemming roepende chauffeur. Het busje vertrekt niet eerder dan dat hij (over)vol geboekt is. De stad is heel levendig met vele kleine zaakjes die vooral in mobiele telefoons en elektronica handelen. Het leven speelt zich op straat af en hoewel er veel bewaking is heb ik me er geen moment onveilig gevoeld. relatief weinig bedelaars en over het algemeen goed geklede, vrolijke en mooie mensen. Natuurlijk praat ik nu over downtown Nairobi, want er zijn ook de nodige slums, maar die zien er toch niet zo armoedig uit als in India of Zuid Amerika
Vele mensen rijden er op 125 cc motorfietsjes van onbekende Japanse merken. Toen we een motorzaak in Nairobi bezochten en vroegen naar een zware machine, kwamen ze aanzetten met hun zwaartse model: een robuuste 150 cc versterkte toermachine. zwaarder hadden ze niet. Later zagen we de politie op 600 cc Yamaha Diversions rijden.
De stad heeft niet veel historisch te bieden of het moet he enigszins vervallen Kenyatta Bevrijdingspark zijn waar de onafhankelijkheid van GrootBrittanie wordt herdacht. Overigens hebben de Engelsen hier nog steeds een militair trainingscentrum, zoals we bij onze aankomst op de luchthaven bemerkten toen we temiden van een contingent van 500Britse soldaten de douane door moesten.
Er zijn genoeg ATM's (plappentappen) in Nairobi, maar er werken er maar twee op buitenlandse Credit Cards (VISA en MasterCard) bij de Barclay's Bank. Alle anderen weigeren je Card, dus dat was regelmatig een wandeling naar de bank, want betalen met je Credit Card gaat alleeen in betere hotels.
Een aantal van ons brachten een bezoek aan een baby- olifanten "weeshuis". buiten de stad. Erg leuk om te zien hoe ze daar twee groepen olifantjes, die veelal doordat de moeder is gedood door stropers, met de fles grootbrengen. Er was tijdens ons bezoek ook een 50 tal geuniformeerde Keniaanse kindertjes van 5-7 jaar aanwezig ,allemaal hetzelfde gekleed met dikke wollen truien aan! Duidelijk kinderen van beter gesitueerde Kenianen die zich een private school kunnen veroorloven. Maar toch heels schattig om te zien.
Volgende keer over onze eerste rit rond Mount Kenya.

• 21 September 2012 - 13:27

JAn Jongsma:

Hi Frans, wat leuk van je te lezen. JE Bent dus inmiddels aan het avontuur begonnen! Veel plezier , succes daarbij en rijd vooral veilig. Ik blijf graag op de hoogte van de belevenissen. Gr. Jan

• 21 September 2012 - 17:26

Peter Van Ek:

Hallo die Frans,
    Leuk om je eerste echte verslag van uit Nairobi te lezen, hoop dat je er goed in zal slagen om dat
    heel andere en mooie continent op zijn waarde te peilen... en aan komende avonturen zal je geen
    gebrek krijgen! De kop is er af, nog 5 volle weken te gaan. Succes, Peter

• 21 September 2012 - 20:09

Victor Rauwerda:

Beste Frans,

Erg leuk dat je ons op de hoogte houdt over het continent waar ik 15 jaar gewoond heb.
    Zeker een enorme ervaring en spannende rit lijkt mij.
    Aan avontuur zal je geen gebrek hebben de komende weken.
    Doe vooral voorzichtig en let goed op de weg, want de weg is in die landen van iedereen zoals je wel gauw zult merken. Regels zijn er niet
    Hartelijke groet,
    Victor

• 24 September 2012 - 08:01

Hans Hafkamp:

hoi frans ook wij, d.w.z. paul reijmer en ik volgen jou avonteur ik zou zeggen hou de kop er goed bij, veel geluk

Tags: Nairobi