Clanwilliam naar Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frans Visser - WaarBenJij.nu Clanwilliam naar Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frans Visser - WaarBenJij.nu

Clanwilliam naar Cape Town

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanuit Clanwilliam een moeilijke start.Regenachtig, dus voor het eerst de regenkleding aan. Eerst dacht ik dat ik de mobiele telefoon van Daniel in mijn hotel had laten liggen, dus weer 5 km terug gereden, om er vervolgens achter te komen dat hij in een van de vele zakken van mijn regenpak zat. Toen buiten Glanwilliam een politiecontrole en dat betekende dat ik pas na de middag Peter en Mike terug zag, waarmee ik die dag samen zou rijden
De hele dag wisselden droog en regenachtig weer elkaar af,.Toch was het een prachtige dag, met veel afwisseling qua rijden en ook weer eens mooie draaibochten op goed wegdek en fantastisch vergezichten, waar we van genoten hebben. De route voerde ons o.a. door het wijngebied van Zuid Afrika met een paar zeer schilderachtige plaatsen als Stellenbosch en Franschhoek, waar ons de Westerse luxe van mooie, dure auto's, exclusieve restaurants, fraaie wijngoederen, etc . tegemoet kwam en wat wel een heel groot contrast vormde met wat we eerder van Afrika hadden gezien. Geleidelijk aan kwamen we in de buurtt van Cape Aguljas, het zuidelijkste puntje van Afrika. Hier sta je op het strand bij de scheiding tussen Indische Oceaan en Atlantische Oceaan en de branding en golven zijn er fantastisch.Het strand opgereden en groepsfoto's gemaakt en elkaar gefeliciteerd met deze mijlpaal. Gelukkig scheen de zon al was het er wel erg winderig, maar wat wil je ook als de wind vanaf de Zuidpool vrij spel heeft tot aan hier.
Cape Aguljas is een klein toeristisch oord, waar geen criminaliteit is, want er leidt maar een weg naartoe en die is ongeveer 40 km lang. Bij het begin van de weg is Bredadorp (!) met een politiepost met twee agenten, die aan deze weg ligt. Als er al iets in Cape Aguljas zou gebeuren dan zetten ze gewoon de weg af. Niemand van de inwoners van dit dorp doet ooit zijn deur op slot en de sociale controle is er groot. Onze grote kamer in de lodge had een vrij uitzicht op de branding en een bubblebad, dus daar hebben Peter en ik het ervan genomen. s' Avonds met eten in een van de weinige restaurants bleken we met een groep van 10 man een veel te grote aanslag op de keuken te plegen en duurde het uren voor we, na veel later aangekomen gasten, ons eten te krijgen. Toen waren al een paar reisgenoten kwaad vertrokken en lieten ons met de rekening en het eten zitten. Gelukkig was dat van een fantastische kwaliteit en in Afrika moet je nu eenmaal niet zo op de tijd letten.
De weersvoorspellingen voor de volgende dag, onze laatste rijdag, waren niet goed en toen we s'ochtends heel vroeg (5.45) vertrokken regende het dat het goot Heel erg jammer want de route voerde ons geheel langs de zuidelijke kustweg van Zuid Afrika, met fantasrtische uitzichten op zee en de mogelijkheid om walvissen en pinguins te zien. Wij reden echter tot de lunch in de stromende regen. Mijn BMW ging er zelfs van stotteren, hij hield zo af en toe in en ik weet dat aan het water. Later hoorde ik dat anderen er ook last van hadden en waarschijnlijk heeft het met een door alle stof van de afgelopen weken niet goed functionerend luchtfilter te maken. Via Gansbaai en False Bay kwamen we in het Nationale Park van Cape Point aan waar we de beroemde Suikerbossiestruiken in volle bloei zagen staan (llen de gele bloemen stonden in bloei en vele Bavianen en struisvogels zagen. De " struisen" gingen langs de weg zelfs een race met ons aan, waarbij ze soms opeens vlak voor je motor al rennend de weg opkwamen. Gezamenlijk zijn we naar Kaap de Goede Hoop gereden en ook op dt wereldberoemde punt weer een groepsfoto gemaakt. Dat ik hier ooit nog eens zou staan met mijn eigen motor aan het einde van de bereidbare wereld., wie had dat gedacht!
Inmiddels was het weer opgeklaard en reden we met een mooi zonnetje via een fantastiche kustweg die af en toe hoog de bergen zuidelijk van Cape Town inklom naar Cape Town, waar we rond 4 uur aankwamen bij het hotel, gelegen aan de haven van Cape Town, waar van alles te doen is,
Bij het hotel ingecheckt en toen de motor in colonne naar de loods gebracht vanwaar ze woensdag al worden ingescheept naar Southampton (UK).
Al mijn motorspullen (helm, laarzen, tanktas, motorpak) in de motorkoffers gekregen, dus die hoef ik niet met het vliegtuig mee te nemen.De kans dat ze uit de koffers worden gehaald bestaat, maar wordt als klein ingeschat.
We hadden het zo uitgemikt dat mijn nog te rijden kms op nul stond toen we bij het hotel waren, dus hoeft er maar weinig benzine uit de tank gehaald te worden voor ze aan boord gaan. De accu's moeten ook afgekoppeld worden, maar dt doen de GlobeBusters mannen morgen.
Vreemd dat we morgen zonder motor zitten en dat het rjden nu afgelopen is, althans voor deze reis. Voor de motor weer thuis is is het begin december.
We hebben bijna 10.000 km gereden en er is geen dag geweest dat ik er geen zin in had.
Morgen is de laatste dag van de toer en bezoeken we met een paar mensen Robbeneiland voor de kust van Cape Town. Hier heeft Nelson Mandela 18 jaar gevangen gezeten ten tijde van het apartheidsregiem. Dan morgenavond ons afscheidsdiner en gaat iedereen zijn eigen gang.
Daarna blijf ik nog een paar dagen in Cape Town.

  • 22 Oktober 2012 - 19:52

    Myriam Englebert:

    Ja Frans ik kan me voorstellen dat het heel vreemd is zonder motor ,lekker veel lopen en de bilspieren maar weer oefenen. Geniet van de laatste ontmoeting en afscheid van je motormaatjes en geniet nog van de laatste dagen daar. ik weet niet of dit je laatste verslag is,zo ja,dan wens ik je een goede reis terug. Groetjesvan ons

  • 23 Oktober 2012 - 00:19

    Wim Hendriks:

    Hallo Frans,
    Zo aan het einde van je reis toch nog een reactie mijnerzijds. Het was de laatste dagen en weken wel 'high life' hier. Maar goed...
    Jij langs Stellenbosch; wij vandaag (22 oktober) de druiven in Wahlwiller geoogst en verwerkt. In Zuid-Afrika zal de oogst van 2012 al op de fles zijn....? Bij ons zal dat nog even duren.
    Je hebt wel een magnefieke reis gemaakt! Ik heb eerst vorige week mijn oude kaart van Zuidelijk Afrika, waarop ik al mijn reizen heb opgetekend teruggevonden. En inderdaad de tocht van Chipata naar Lusaka heb ik destijds als onderdeel van een vakantie ook gemaakt. Beelden van dieren langs de kant van de weg (m.n. apen) komen dan weer terug. Een lange weg, die van Nyimba tot Rufunsa als schilderachtig op de kaart staat. Ik herinner me ook de rivier welke de Luangwa of een van de zijrievieren moet zijn geweest. En dan in Malawi, waar toedertijd Banda nog president, lees dictator, was, die verbood dat dames niet in lange broek mochten lopen en derhalve ook met 'opwaaiende zomerjurkjes' te zien waren achter op brommers, scooters of motoren; ja soms schrijlings achterop zaten. Dat zal nu wel niet meer zo zijn.
    De mooie beelden van Victoria Falls en Livingstone deel ik met je. Ik vond dat toen erg indrukwekkend. Jij met de heli; wij deden dat destijds met in Victoria Falls gehuurde fietsen en zo reden we de grens over naar Zambia.
    Kortom, jouw reis was voor mij niet alleen een mooi verslag van jou maar ook een goede reden om vroegere ervaringen weer eens op te rakelen.... Moeten we ook maar weer eens doen als je thuis bent.
    Dan nog wat anders: ik ben destijds vanuit Beira, Mozambique met de BMW wel in Harare en Great Zimbabwe geweest; de tochten in Zambia en Malawi heb ik met de auto gedaan, ook omdat Giel toen er al bij was. Nou in september jl. heb ik na de zoveelste inbraak een heuse zeecontainer op de wijnberg gezet; met een duur 'patent pending' balkslot. Omdat ik dacht dat alles nu wel veilig opgeborgen kon worden had ik mijn oude motor daarin ook al gezet en was begonnen met het uit elkaar halen ervan om hem op te knappen... Je raadt het al: drie weken geleden hebben ze de zeecontainer toch open weten te krijgen en ben ik naast bosmaaier, grasmaaier, heggenschaar, enz. nu ook mijn BMW kwijt. Er resten nog enkele kleine onderdelen.......
    Vorige week zaterdag hadden we reunie van ons jaar in Wageningen: doet wel pijn als mensen vragen: "En Wimpie hoe is het? en hoe is het met je motor....?
    Frans ik wens je nog enkele leuke dagen en we zien ons weer eens als de druiven staan te 'pruttelen'.
    Groetjes ook namens Lenie van Wim Hendriks.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat vooraf ging

---------

Recente Reisverslagen:

22 Oktober 2012

Clanwilliam naar Cape Town

19 Oktober 2012

Van Springbok naar Clanwilliam

19 Oktober 2012

Van Springbok naar Clanwilliam

15 September 2012

Wat vooraf ging
Frans

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 38499

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 04 Juni 2014

High Andes Tour 2014

08 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

30 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

15 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

17 September 2012 - 25 Oktober 2012

Wat vooraf ging

Landen bezocht: