High Andes Tour: van La Paz naar Copacabana (Boliv - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Frans Visser - WaarBenJij.nu High Andes Tour: van La Paz naar Copacabana (Boliv - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Frans Visser - WaarBenJij.nu

High Andes Tour: van La Paz naar Copacabana (Boliv

Door: Frans Visser

Blijf op de hoogte en volg Frans

12 Mei 2014 | Bolivia, Copacabana

Vandaag slechts een korte rit naar Copacabana, vlak voor de grens met Peru en gelegen aan Lake Titicaca. Een prachtige korte rit, waar we halverwege met zijn allen op 2 oude veerboten werden vervoerd naar het schiereiland waar Copacabana op ligt. Achterwaards met 3 man de motor op de gammele balken van de veerboot geschoven en toen met een duwstok van de kade afgeduwd, Pas op het meer ging de zwakke buitenboordmotor aan terwijl we de motor angstvallig bij elke wat hogere golf ondersteunden. Eraf ging een stuk makkelijker, omdat we inmiddels ervaren off-roaders zijn geworden. Op de kade waren natuurlijk weer vrouwen met negotie alom tegenwoordig met de onvermijdelijke schatjes van baby's in een doek gewikkeld op hun rug. Ik heb tot nu toe nog nooit een baby op de rug van een vrouw horen huilen. Ik kocht er 5 bananen en betaalde er 2 Bolivianos voor, dwz
ongeveer een kwart dollar, zonder onderhandelen. En lekker dat die bananen zijn....! Na de veerboot hebben Peter en ik er een beetje een race van gemaakt, zo mooi was de bergweg naar het hotel, dat aan een baai van Lake Titicaca lag. Vanaf de parkeerplaats naar de verschillende nivo's van het hotel was misschien 50 meter hoger, maar wat waren we allemaal buiten adem. Op 4000 m. is elke trede er een te veel en ik ben volkomen uitgeput op het bed gevallen en heb 10 minuten niks kunnen zeggen. De anderen hadden er net zo veel last van en moesten onderweg regelmatig rusten, Toen kwam een telefoontje dat een paar collegas vast werden gehouden door de politie aan het begin van het dorp en of we ons onmiddellijk daar wilden melden. We herinnerden ons de plek wel met een ketting over de straat en iemand had ons daar gewoon doorgelaten. Toen na ons de grotere groep kwam, rook de politie-agent geld en moesten we allemaal 20 Bolivianos betalen en als slot aan een ander figuur 15 Bol. We kregen een officieel uitziend document zonder welk we de volgende dag volgens de politieman onmogelijk de grens konden passeren. Dat bleek de volgende dag dus pure onzin te zijn! De twee hebben het geld gewoon in eigen zak gestoken. 350 Bol is ongeveer 47 Dollar, voor ons misschien niet veel maar pure corruptie!
Om half drie s'middags moesten we ons met motoren melden bij de prachtige kerk van Copacabana, omdat daar de pastoor zegeningen van motorfietsen (tegen betaling) uitvoert. Er is een hele markt omheen ontstaan met bloemenkransen, champagne, bloemblaadjes, vuurwerk, etc, waarmee deze zegening gepaard gaat. Elke motor wordt door de pastoor gezegend en met weiwater besprenkeld en hij hield een speciaal gebed voor onze groep. Het kabaal na afloop was geweldig en de goedkope champagne spoot rijkelijk. Dat was niet zo leuk, want s' avonds bleken onze kleding, tanktassen etc. onder de opgedroogde suiker van de champagne te zitten en moest er veel water aan te pas komen om het te verwijderen.
De kerk was een prachtstuk, een van de mooiste in Bolivia. Toen ik voorichtig met m'n telefoon wat foto's had genomen, kwam er (alweer) een politie-agent naar me toe die me dwng omalle fotos's te verwijderen, omdat mijn telefoon elke keer als je een foto verwijderd de keurig de vorige opname laat zien. Later heb ik lekker toch nog een foto kunnen maken, toen hij even weh was in een andere vleugel.
Het hotel had een goede keuken en we hebben daar dus maar gegeten. Peter kampt met ernstige diaree, ik ben er inmiddels van af.
Morgen de grensovergang en een korte rit.
Frans

  • 13 Mei 2014 - 14:17

    Ruud Buijsse:

    Dag Frans,
    Enorm spannend net een jongensboek die verslagen van je
    the death route ben ik zo vrij geweest om door te sturen naar je kookgroep.
    Ik had al wat verteld bij ons partnerdiner(voortreffelijk verlopen en zeer gezellig)
    en ze leefden erg met je mee
    gr ruud
    Heel nieuwsgierig naar je volgende belevenissen!

  • 14 Mei 2014 - 10:47

    Gerard:

    Hoi Frans,

    Zeer indrukwekkend allemaal. Zo af en toe benijd ik jullie maar er zijn ook momenten dat ik blij ben dat ik domweg achter mijn bureau in het Radboud zit.
    Ik blijf jullie volgen. Veel plezier.

  • 14 Mei 2014 - 11:12

    John:

    Hoi Frans,

    Hartstikke leuk om jouw belevenissen te volgen. Het verhaal over de Road of Death doet me denken aan onze belevenissen in de Franse Alpen (de afgesloten weg naar het ford met de weggespoelde brug en de aardverschuiving). Ik wens je een goede reis en hoop dat je geen brokken maakt want we moeten samen ook nog naar Marokko.

    Groet,

    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 38477

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 04 Juni 2014

High Andes Tour 2014

08 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

30 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

09 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

15 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

17 September 2012 - 25 Oktober 2012

Wat vooraf ging

Landen bezocht: